Tandgnissling – Bettskena

Hur vet du att du gnisslar?

Det är vanligt att gnissla tänder. Oftast sker det när du sover, vilket gör att du inte märker det. Det kan även ske när du är vaken. Du kan märka av det om dina tänder slits snabbt eller om du blir öm och får ont i käkarna.

Ofta är det tandläkaren som märker att du gnisslar tänder, vid tandundersökning, men först efter att tandgnisslingen pågått en tid. Därför kommer smärtan att visa sig före du har hittat orsaken.

Många får dessutom huvudvärk och drabbas av muskelsmärtor på grund av den kraftiga ihoppressningen av käken. Dessutom orsakar tandgnisslingen stort slitage på tänderna. En bettskena kan vara ett effektivt hjälpmedel mot tandgnissling (eller bruxism). Här kan du läsa mer om tandgnissling på 1177.se

Behöver du en bettskena?

Du behöver en bettskena om du har symtom från käkmusklerna eller käklederna som beror på tandgnissling. Du kan också få en bettskena om tänderna slits snabbt. Det varierar från person till person hur länge en bettskena behövs.

Det är extra viktigt att dina slitna tänder blir lagade, eftersom de tänder som är kvar slits snabbare annars.

Det finns olika typer av bettskenor. Den vanligaste är formad som en hästsko och sitter i överkäken. Bettskenan är anpassad efter dina egna tänder och provas ut av en tandläkare. Du har den i munnen när du sover.

Tandläkaren behöver endast ta två avtryck och en bettregistrering. Avtrycket och bettregistreringen skickas till tandteknikern som framställer bettskenan.

Gnisslar du tänderna?  Har du muskelsmärtor och huvudvärk?   Vill du skydda dina tänder mot slitage samt medföljande tandläkarkostnader? Ring oss idag på 08- 34 34 80 eller mejla info@alphadental.se

Kontakta oss