Rotfyllningar

Vad är en rotfyllning?

Att rotfylla en tand innebär att tandens rotkanaler fylls för att hindra bakterier från att komma ner i rotspetsen eller käkbenet. Att rotfylla en tand gör att det går att behålla tanden i munnen i flera år framåt.

Rotbehandlingen börjar med att avlägsna tandens inflammerade nerv (pulpan). Därefter spolas tanden med bakteriedödande medel och fullföljs med att fylla rotkanalerna.

Det vanligaste rotfyllningsmaterialet är guttaperka, som klistras fast i kanalen. Slutligen läggs en komposit fyllning eller en krona som ersättning för den skadade tandsubstansen.

En rotfyllningsbehandling brukar delas upp i 1-3 besök beroende på tandens symtom avgör hur många besök vi behöver för att utföra behandlingen.

Vid behov av flera besök upprepas spolningen med bakteriedödande medel tills tanden är symtomfri. Då är det dags att fylla rotkanalerna så att inga nya bakterier kan ta sig ner mot rotspetsen och käkbenet. Röntgenbilder tas sedan för att kontrollera behandlingsresultatet. Klicka här för att läsa mer om rotfyllningen på 1177.se

Varför görs en rotfyllning?

Det finns flera anledningar till rotfyllning, till exempel:

1. Tandvärk där pulpan har blivit inflammerad eller infekterad från ett  hål, kariesangrepp.
  2. Tänder med gamla djupa fyllningar som inte längre håller tätt för bakterier.
  3. Inflammation i tandens pulpa där tanden är försedd med tandkrona eller bro.
  4. Sprickor i tänder som orsakar bakterieinfektion i tanden pulpa.
  5. Trauma i tänder (slag mot en tand). Slaget har skadat pulpan och tanden behöver rotfyllas. Att en tand mörknar kan vara ett tecken på att pulpan är skadad.

Är du i behov av en rotfyllning? Vi hjälper vi dig hela vägen till en välmående mun. Ring oss idag på 08-34 34 80

Kontakta oss via formuläret här nedan